zondag 21 januari 2024

Kronieken #3 | Napoleon

Vlak voordat mevrouw Frits en ik naar de film Napoleon gingen, dook ik nog even onder bij de Leeuwarder platenboer Wobbe. Even struinen. Ik kwam er de elpee Mijn Hart Slaapt Nooit van Henny Vrienten tegen. Niet dat ik er deze keer expliciet naar zocht, maar soms kom je iets zomaar tegen.
Deze elpee is een vinyl-uitgave van de tweede solo-cd van Vrienten. En tot vorig jaar de enige solo-plaat die niet als elpee is uitgebracht. Waarschijnlijk omdat in die jaren, begin jaren 90, het vinyl had afgedaan ten gunste van de digitale opmars van de cd.
Maar nu vond Music On Vinyl het een goed idee om het album alsnog uit te brengen op was. In dit geval op rood vinyl. Een gelimiteerde opgave van in totaal 1000 stuks; mijn exemplaar is versie 276.
Maar ik kwam dus niet voor Vrienten.
Ik was onderweg naar de bioscoop. Om de film Napoleon te zien. Een merkwaardig detail is de taal in de film. Alle personages spreken Engels. Als Fransen iets niét doen, is het een woord buiten de grens spreken. Laat staan Engels, want Fransen hebben het niet zo op die 'eilanders'. Waarom zou Napoleon vloeiend Engels spreken? En die tsaar Alexander, alsof die zoveel Engels sprak. Maar in deze film keuvelen de kleine keizer en de jonge tsaar gezellig in het Engels.
Ik moest denken aan Martin Bril. In april 2008 publiceerde hij het boek De Kleine Keizer, Verslag van een passie. Het zijn gebundelde verhalen die hij voor de Vlaamse krant De Morgen schreef; een jaar later ontving hij er de Bob den Uyl-prijs voor, vlak voor zijn overlijden.
Dat boek van Bril heb ik uit de kast gepakt. In vrijwel één adem uitgelezen. Omdat Bril op een toegankelijke wijze en in hapklare brokken zijn verhalen presenteert. Maar vooral ook vanwege de heerlijke schrijfstijl van Bril. Volgens de jury van de Bob den Uyl-prijs is dit boek "een onwaarschijnlijk evenwicht tussen kennis en ervaring, tussen planning en nonchalance, tussen het persoonlijke en politieke, een boek dat als voorbeeld kan dienen en tegelijk door niemand anders dan door deze auteur geschreven had kunnen worden."
Mooi.
En dan met Vrienten op de achtergrond. Je kunt het slechter treffen, zo'n weekend.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten