zaterdag 29 juli 2023

Hij/Hem

De Taalstaat is een leuk radio-programma. Aan de hand van Frits Spits worden onderwerpen over de Nederlandse taal besproken. Waaronder Nederlandstalige boeken. Vanochtend was Eric de Rooij te gast.
Samen met Coen Peppelenbos en Doeke Sijens schreef De Rooij een ABC voor regenboogboeken. De titel daarvan is Hij/Hem en is speciaal gericht op mannen, op mannenvriendschap, mannenliefde en mannenseks. In het ABC zijn 26 verhalen samengebracht die allemaal iets zeggen over mannen en homoseksualiteit.
Eén van die 26 verhalen is geschreven door Jos Versteegen. Die naam kende ik. In mijn vakantie in Normandië las ik zijn biografie Telkens Een Nieuw Leven over Hans Keilson. Die laatste was een schrijver en psychiater, met een Duits-Joodse achtergrond en een Nederlands paspoort.
Uit de biografie kon ik niet opmaken dat Versteegen zelf homoseksueel zou kunnen zijn. Geen bijzinnen of scherpe analyses over homoseksualiteit, en of dat in de studie en praktijk van Keilson als een ziekte of afwijking werd gesteld; in de biografie komen geen DSM-diagnoses te pas.
Of het moeten de vaststelling zijn die Joodse kinderen kregen, als overlevers van de Holocaust.
Met dank dus aan Frits Spits, die mijn wereld -misschien zijdelings- toch weer heeft verbreed.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten