woensdag 24 april 2024

Wereldboekendag

Gisteren was het Wereldboekendag. Een wereldwijde dag om het boek onder de aandacht te brengen. De organisatie is in handen van UNESCO. Deze dag wordt al sinds 1995 gehouden.
Een wereldboekendag. Je kunt het ook lezen als een dag van wereldboeken. Wat zijn de klassiekers van over de hele aardbol? En wie bepaalt of dat klassiekers zijn?
Is de Odyssee van Homerus een wereldboek? Is het werk van een winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur een wereldwijde aanrader? Wat vinden we van de Bijbel of de Koran?
De Wereldboekendag is de Internationale dag van het boek en de auteursrechten. Sinds mijn verhuizing staat in de woonkamer een grote boekenkast. Een deel van mijn privé-bibliotheek staat hier opgesteld. Als ik tijd over heb, sta ik voor de ruggen van de boeken. Zo af en toe pik ik een boek eruit en blader ik er weer doorheen.
Soms pak ik een boek om te verhuizen. Naar mijn studeerkamer. Want daar staan ook nog boekenkasten. De scheiding van wat boven staat en wat in de woonkamer, is niet heel strikt. Grofweg is de verdeling dat beneden de literatuur staat en boven de vakliteratuur en naslagwerken.
Globaal. Want het leuke van zo met boeken omgaan, is dat de bieb leeft en beweegt. En je wordt soms verrast door boeken, omdat ze soms dus ergens anders staan dan je had gedacht.
De Wereldboekendag wordt door UNESCO georganiseerd. Nu is deze organisatie ook verantwoordelijk voor Cities of Literature. Leeuwarden is zo'n UNESCO City of Literature. Net als Utrecht, de andere Nederlandse litertuurstad. Maar ik heb in mijn stad weinig activiteiten gezien rond de Wereldboekendag.
Nou ja, dan ga ik thuis in de spreekwoordelijke luwte deze dag vieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten