zaterdag 11 mei 2024

Gilead

De afgelopen weken heb ik het boek Gilead van Marilynne Robinson gelezen. Al eerder had ik dit boek ter hand genomen. Maar dankzij de Boekenclub van het Nederlands Dagblad heb ik Gilead nogmaals gelezen.
Het boek is een lange brief, een soort dagboek van de hoofdpersoon, John Ames. Net als zijn vader en grootvader is Ames predikant geworden. Een roeping. De brief stuurt hij aan zijn zoon, om hem iets mee te geven, maar ook om iets van zijn eigen leven te vertellen.
Dat het nodig is, komt niet alleen door de leeftijd van Ames (hij is 77) en de aangekondigde dood. Minstens net zo belangrijk is dat de kleine jongen nog maar 7 jaar is. Ames is een oude vader, en ook daarover legt hij rekenschap af. Daarnaast is er de verhaallijn met die andere John Ames, de zoon van Ames' collega Boughton. Deze John Ames Boughton wordt Jack genoemd.
Gilead is een heel pastoraal boek. Dat is natuurlijk de corebusiness van een dominee. Maar ook in het contact tussen een vader en een zoon, tussen een 'peetvader' en zijn 'petekind'. Dat het zo'n liefdevol boek was, herinnerde ik me niet meer.
Het boek voor de maanden mei en juni is Etty Hillesum: Het verhaal van haar leven geschreven door Judith Koelemeijer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten