vrijdag 24 november 2023

Koran

Edwin Wagensveld, de voorman van de radicaal-rechtse groepering Pegida, is veroordeeld tot veertig uur taakstraf wegens groepsbelediging. Hij noemde de Koran een fascistisch boek.
Door dit bericht moet ik denken aan het lied Precious Angel van Bob Dylan. Het nummer is terug te vinden op de elpee Slow Train Coming uit 1979, de eerste uit het gospel-drieluik van de zanger. In Precious Angel zingt Dylan onder meer:

Sister, lemme tell you about a vision I saw
You were drawing water for your husband, you were suffering under the law
You were telling him about Buddha, you were telling him about Mohammed
in the same breath
You never mentioned one time the Man who came and died a criminal’s death

Is het een aanklacht tegen de Islam? Is het een evangelisatie-tekst, om 'sister' te overtuigen van de bevrijdende boodschap van het christelijk geloof?
Ernst Jansz haalde het nummer aan in zijn college over Bob Dylan. Volgens Jansz is het een liedjesliedje. Maar met zo'n couplet tégen het boeddhisme en de islam, is een religieuze component niet te negeren. Misschien een verkapt liefdesliedje, maar vooral een uiting van 's mans nieuwe levensovertuiging.
Edwin Wagensveld zal aan Dylan geen boodschap hebben, schat ik zo in. Als ik het verkeerd heb, mag Pegida me uiteraard benaderen. Ik sta open voor elke vorm van nuance. Mits natuurlijk onderbouwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten