donderdag 30 november 2023

Slauerhoff

Mevrouw Frits en ik waren onlangs op Vlieland. We waren daar op huwelijksreis, nadat drie weken geleden we in de echt zijn verbonden.
Vlieland, het is het eiland waar de Leeuwarder dichter Slauerhoff vaak kwam. Je vindt overal sporen van hem terug op het Waddeneiland. Gedichten, bijvoorbeeld. Of een Slauerhoff-wandelroute.
Niet alleen op Vlieland tref je Slau, zoals zijn vrienden hem noemden. Ook bij de haven van Harlingen tref je een gedicht van hem. Op een restaurant lees je de geprojecteerde tekst:

Ik woon zoo ver van zee, zoo dicht bij haar;
't Storten der branden kan mij hier niet treffen.
Hoe kan ik zoo wanhopig klaar beseffen
Dat ik weer scheep zal gaan, voor 't eind van 't jaar.

Je treft het zomaar op straat aan. Op de muren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten