dinsdag 3 oktober 2023

Kronieken #1 | Thuishavensamba

Cornelis Vreeswijk was een Nederlandse singer-songwriter. In Nederland is hij vooral bekend geworden met De Nozem en de Non, maar zijn grootste successen behaalde hij in Zweden. Daar woonde hij sinds zijn jeugd, nadat het gezin Vreeswijk daar naar toe was verhuisd. Toen pa en moe weer terugkeerden naar de Lage Landen, bleef Cornelis in Zweden wonen.
Zanger Piter Wilkens vertaalde liedjes van Vreeswijk naar het Fries. Waaronder de Thuishavensamba. Dat heet in de Friese taal de Thúshavensamba. Het begin is als volgt:

Weet je nog dat schilderij
de achterkant naar het zuiden
het maakt me droevig, het maakt me blij
het herinnert me aan IJmuiden

Ik moest er aan denken door een artikel in het Nederlands Dagblad van vandaag. Over hoogovens in deze havenplaats. Het herinnert me aan IJmuiden.


Bob Geldof zal zich IJmuiden vast niet herinneren. Ik stel me voor dat hij nog wel dagelijks terugdenkt aan die zomerdag van 1985. In twee stadions werd Live Aid gehouden, een benefiet-optreden om geld in te zamelen voor hongerend Afrika. Twee stadions: het JFK Stadium in Philadelphia en het Londense Wembley.
Het is onderwep voor een musical, die volgend jaar ten tonele verschijnt.
De optredens werden verzorgd door de populairste artiesten van dat moment. Wie naar de gastenlijst kijkt, ziet dat veel artiesten inmiddels in de vergetelheid zijn geraakt. Hoewel andere muzikanten de status van onsterfelijk hebben bereikt. Maar dat is aan (muziek-)historici om verder te beoordelen.
Dit concert op twee werelddelen vormde ook de aanzet voor Farm Aid, een benefiet voor de Amerikaanse boeren die onder hoge lasten gebukt gingen. Dat festival is een terugkerend gebeuren, waar Bob Dylan onlangs weer aanwezig was.
IJmuiden. Havenstad. Uitzicht op wat voorbij de horizon ligt. Is dat letterlijk? Of moeten we dat figuurlijk opvatten? Geen idee, want waarom zou je daar een tegenstelling in willen zien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten