zaterdag 7 oktober 2023

Oorlog

Altijd weer die oorlog. Ik ben er zelf vaak mee bezig. Met een boekenkast vol met boeken over de Tweede Wereldoorlog. Het is een onderwerp waar ik me mee bezig houd. Dat het in het nieuws ook nog altijd over die oorlog gaat, 'doet me deugd'. Natuurlijk niet, maar ik vind het onderwerp fascinerend.
Flip Maarschalkerweerd, mooie naam overigens, schreef het boek De Achterblijvers, over hoe het hofpersoneel werkzaam bleef in de paleizen na de vlucht van koningin Wilhelmina. In een voetnoot liet Maarschalkerweerd weten dat het originele lidmaatschapskaart van prins Bernhard bij de NSDAP in zijn persoonlijke archief was gevonden.
De jonge Bernhard is lid geweest van de nazi-partij. Terwijl hij tegen Jan Tromp en Pieter Broertjes met de hand op de Bijbel zwoer dat hij nooit lid was geweest van Hitlers partij. En hoe zit het ook alweer met die vermeende brief van Bernhard, waarin hij aan de Fuhrer voorstelde om bij een Duitse overwinning stadhouder te willen worden van de Lage Landen? Dat briefje is nooit gevonden.
Een paar weken geleden kwam de voorzitter van het Canadese Lagerhuis, Anthony Rota, in verlegenheid. Hij liet tot tweemaal toe applaudisseren voor 98-jarige Oekraïense Canadees Jaroslav Hoenka, die een vrijheidsstrijder zou zijn geweest. Maar Hoenka was tijdens de oorlog lid was van een Oekraïense divisie van de Waffen-SS die bij de genocide op de Joden door het Duitse naziregime betrokken is geweest. 
Door dit bericht ben ik weer terug naar anderhalf jaar geleden. Ik lag met corona thuis, en had alle tijd om de invasie van Poetin in Oekraïne te volgen. De tsaar wilde zijn voormalige deelrepubliek de-nazificeren. Het is een kunst om je eigen leugens als waarheid te verkondigen.
Enfin.
Ik las toen nogmaals het boek Verloren van Daniel Mendelsohn. Het gaat over de vraag wat er met zijn oudoom Sjmiël en zijn gezin is gebeurd tijdens de oorlog in dit Oost-Europese land. In het boek komen de gruwelijkste details aan de orde, niets wordt de lezer bespaard gebleven. Oorlog haalt het slechtste in mensen naar boven.
En dan nog dat bericht over een projectie op het Anne Frank Huis. Over dat Anne Frank de balpen heeft uitgevonden. De balpen-mythe is voer voor rechts-extremisten, die hier bewijs in zien dat het dagboek nep zou zijn, omdat de balpen pas na de Tweede Wereldoorlog in Nederland geïntroduceerd werd.
Een complottheorie die deze Pools-Canadese man nodig vond om weer eens wereldkundig te maken. Waarna hij door de rechter is veroordeeld - ook deze vorm van antisemitisme is in Nederland niet aanvaardbaar.
Altijd die oorlog. Het houdt mij bezig. En anderen net zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten