vrijdag 1 september 2023

Literatuurlijst

Toen ik op de havo zat, moesten we voor het vak Nederlands een aantal boeken lezen. Literatuur, vanzelfsprekend. Maar wat ís literatuur?
In die tijd verscheen de biografie Multatuli - Leven en werk van Eduard Douwes Dekker. Dit lijvige boek verscheen in 2002. Het is de zogenoemde handelseditie van het proefschrift van Dik van der Meulen; hij ontving er in dat jaar zijn doctors-titel voor aan de Utrechtse universiteit.
Een jaar later werd Van der Meulen de jaarlijkse AKO Literatuurprijs toegekend, waarmee het boek een herdruk kreeg in de serie van prijswinnaars. Vanwege deze prijs mocht ik de Multatuli-biografie op mijn literatuurlijst zetten.
En werd ik er onder meer naar gevraagd tijdens het mondeling examen door mijn docent Nederlands van het Greijdanus College in Zwolle.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten