woensdag 6 december 2023

Leesvaardigheid

Nederlandse scholieren van 15 jaar scoren slecht op het gebied van lezen en het niveau is ook nog eens hard achteruitgegaan ten opzichte van een paar jaar geleden. Een derde van de Nederlandse 15-jarigen loopt het risico laaggeletterd het onderwijs te verlaten.
Wat las ik toen ik 15 was? Ik zat in de derde klas van de mavo, en waarschijnlijk las ik toen (opnieuw) Deadline van Randy Alcorn. Over drie vrienden en een tragedie. Mijn klasgenoten zullen me voor gek hebben verklaard.
Net als een paar jaar later op de havo. Voor mijn literatuurlijst las ik Multatuli - leven en werk van Eduard Douwes Dekker door Dik van der Meulen. Hij won er de Libris Literatuurprijs voor in 2002, en dus keurde mijn docent Nederlands de handelseditie van de wetenschapppelijke biografie goed voor de leeslijst.
Sommige leerlingen houden van lezen. En dat houden ze de rest van hun leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten