zaterdag 23 december 2023

Praags bloedbad

Op de Karelsuniversiteit in Praag heeft een schutter donderdag een bloedbad aangericht. De schietpartij vond plaats op de filosofie-faculteit op het Jan Palachplein.
Praag, de stad van Franz Kafka. De Duitstalige schrijver werd geboren in de stad, toen het nog een onderdeel was van Oostenrijk-Hongarije. De online encyclopedie Wikipedia meldt: "[Kafka's werk lijkt zich te kenmerken door een nachtmerrieachtige, onheilspellende sfeer waarin een machteloos persoon voor schuldig wordt gehouden aan iets wat hem niet wordt meegedeeld en zijn vertwijfeling en wanhoop worden opgevat als een bewijs voor zijn schuld (als kafkaƫsk bekend geworden) waarin de bureaucratie en de onpersoonlijke maatschappij steeds meer grip krijgen op het individu."
Nu is de bureaucratie is anders dan een bloedbad. Maar een nachtmerrieachtige en onheilspellende sfeer, met een machteloze hoofdfiguur, dat zal het afgelopen dagen wel zijn geweest in Praag, schat ik zo in.
De Karelsuniversiteit. Het bevindt zich in de Oude Stad van Praag. Ik heb het gezien, toen ik vlak voor corona in de stad was. Met een vriend was ik er een week. We hebben veel van de historie en cultuur gezien, waaronder ook veel Kafka. Althans, ik heb het gezien - en ik verheugde me in de voorbereiding op deze ontmoetingen.
Maar deze overpeinzingen doen er natuurlijk niet zo, als iemand schietend de universiteit binnen stormt. Tijd voor andere bespiegelingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten