dinsdag 8 augustus 2023

Sinéad O'Connor

Vandaag wordt de Ierse zangeres Sinéad O'Connor begraven. Wat weet ik van haar? Natuurlijk, ik ken haar hit Nothing Compares 2 U, geschreven door Prince. Ik wist dat ze zichzelf Shuhada' Davitt noemde, na haar bekering tot de islam.
Maar ik ken haar vooral vanwege haar verstoorde relatie met de Rooms-Katholieke Kerk.
Sinead trad 3 oktober 1992 op in het televisieprogramma Saturday Night Live; nadat ze War van Bob Marley reciteerde, verscheurde ze een foto van toenmalig paus Johannes Paulus II, 'the real enemy'. Op deze manier wilde ze aandacht vragen voor en protesteren tegen het jarenlang verzwijgen door de Rooms-Katholieke Kerk van seksueel misbruik van minderjarigen door rooms-katholieke priesters.
Een kleine twee weken was Sinead O'Connor een van de artiesten die een hommage bracht aan Bob Dylan. Dat was tijdens The 30th Anniversary Concert Celebration. De aanwezige Dylan-fans waren niet gecharmeerd van haar optreden en floten haar uit. Sister Sinead werd zó uitgefloten, dat ze haar versie van I Believe In You niet kon uitvoeren.
In plaats daarvan reciteerde ze nog maar een keer War van Bob Marley, om vervolgens in de gespierde armen van Kris Kristofferson uit te huilen. Over dit incident schreef Kris het nummer Sister Sinead voor zijn eigen album Closer To The Bone uit 2009.
Wat weet ik van Sinead O'Connor? Misschien wel veel te weinig. In ieder geval heb ik geen reden gehad om vandaag naar het Ierse eiland af te reizen, om haar een laatste eerbetoon te brengen. Dat mogen anderen doen, die haar beter kenden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten